Gevolgen

DES (diëthylstilbestrol) is een kunstmatig vrouwelijk hormoon (oestrogeen). Het werd in Nederland voorgeschreven aan zwangere vrouwen in de periode tussen 1947 en 1976. Het middel zou miskramen moeten voorkomen. Dat deed het niet, maar het zorgde wel voor gezondheidsproblemen, vooral bij de dochters van deze vrouwen. Ook werd bekend dat DES schadelijke gevolgen kan hebben voor de moeders zelf, hun zonen en mogelijk kleinkinderen.

De meest voorkomende klachten staan hieronder. Mis je iets of denk je dat de klachten die jij of je kind(eren) hebben (gehad) het gevolg van DES zijn? Meld dan je klachten bij ons. Zodat wij een goed beeld krijgen van alle gezondheidsproblemen waar DES-betrokkenen mee te maken hebben.

  • Gevolgen voor DES-dochters

  • Overmatige vaginale afscheiding
  • Vormafwijkingen van de inwendige geslachtsorganen
  • Meer vruchtbaarheidsproblemen dan andere vrouwen
  • Verhoogd risico op zwangerschapsproblemen
  • Meer kans op goedaardige voorstadia van baarmoederhalskanker
  • Bij 1 op 1000 DES-dochters ontstaat een zeldzame vorm van vaginakanker
  • Emotionele gevolgen
  • Meer over de gevolgen voor DES-dochters

  • 7 reacties zelf reageren > toon reacties >
    • 31-08-2017

      Ik ben een des dochter wat moet ik nu doen?

      Francisca
    • 11-05-2016

      Hey, tijdens welk moment van de zwangerschap heeft het DES hormoon de meeste negatieve invloed op de baby?

      xx
    • 11-02-2016

      find me on secondlove link is: http://www.secondlove.nl/showprofile.php?username=daphnehockeymeisje Ik ben wanhopig opzoek!

      Daphne Boyslayer69
    • 11-02-2016

      hooi

      DAPHNE
    • 05-02-2014

      Ik ben geboren in 1978. ik heb vier zwangerschappen gehad waarvan twee keer een miskraam.nu heb ik vulvakanker.na alle reacties en symptomen gelezen te hebben had ik het erover met mijn zus en broer.mijn broer heeft een niet ingedaalde testikel en mijn zus heeft vier miskramen gehad.mijn broer is van 1970 mijn zus van 1972, mijn moeder zegt geen des te hebben gebruikt.maat haar kennende was ze erg zuinig en heeft nog wat tabletten van de eerdere zwangerschappen bewaard om te gebruiken in de zwangerschap van mij.waar kunnen we dit bewijzen en hoe?

      nog anoniem
    • 20-04-2012

      Als overgangsconsulente kom ik steeds vaker vrouwen tegen in mijn praktijk die als Des-dochter veel klachten ervaren tijdens de overgang. Omdat ik hier meer informatie over wil verzamelen, om juist ook deze vrouwen goed te kunnen helpen, is mijn vraag of er bij het Des-centrum hier meer over bekend is, dank je wel

      Desire Huysmans
    • 17-10-2011

      Beste lezer,Ik ben 41, desdochter en al enige tijd in de overgang. Doordat ik een spiraaltje had heb ik dat de eerste tijd niet echt door gehad, totdat deze werd verwijderd. Nu heb ik een aantal klachten die mijn leven op dit moment zo beïnvloeden dat ik me voor 50% heb ziekgemeld op mijn werk. Ik heb last van extreme moeheid, heel veel hoofdpijn en opvliegers. Nu vraag ik me af in hoeverre er iets bekend is over desdochters in de overgang en of er meer mensen de ervaring hebben dat de klachten extremer zijn dan bij mensen die geen des-achergrond hebben.Ik krijg het vermoeden dat het met des te maken heeft omdat ik ook tijdens mijn zwangerschappen heel heftig op de hormoonwisselingen heb gereageerd.Ik ben benieuwd naar uw reactie.Vriendelijke groet,Bianca den Toom

      Bianca den Toom
    Reageer ook