Nieuws

14
apr
2016

Privacy in de apotheek

Privacy in de apotheek

Onderstaand artikel is geschreven door apotheker Karin van Leest en verscheen eerder in 'Wegenerwijzer'.

Voelt u zich ook wel eens ongelukkig aan de balie omdat uw buren precies kunnen horen welke medicijnen u gebruikt? Hebt u wel eens behoefte aan meer privacy? Vraag dan of het gesprek verder in de spreekkamer plaats kan vinden.

Zelf heb ik ook wel eens behoefte aan iets meer privacy. Ik heb net een week in de buurt van de Alpe d’Huez doorgebracht. Mijn vriend heeft, voor de strijd tegen kanker, op de fiets 3x de route tegen de berg afgelegd. Ik ben reuze trots op hem, maar dat neemt niet weg dat de week ervoor knap zwaar was. We zaten namelijk met het hele team en de aanmoedigers ( totaal 14 mensen) in 3 ski-appartementjes. De badkamers zaten direct naast de woonkeukens. Best fijn als iedereen even weg is zodat de badkamer even echt privé is. Luxeproblemen, dat weet ik ook wel, maar wel leerzaam om zelf ook eens mee te maken hoe het is om een gebrek aan privacy te hebben. Het contrast met de laatste twee dagen van die week was heerlijk. Een B&B vlak bij Dijon, en een enorme kamer met badkamer voor ons zelf. Een moment om privacy te waarderen. En voor mij om weer eens na te denken over de privacy in de apotheek.

Hoe gaat dit in de apotheek?
De apotheek waar ik werk is net verbouwd. Voor de verbouwing was de wachtruimte voor de patiënten zo klein dat elk gesprek aan de balie ook door andere mensen te volgen was. Niet prettig voor de klanten en ook niet fijn voor de medewerkers. Tijdens de verbouwing was het nog erger, we hielpen de mensen aan de achterkant van het gebouw, door het raam. Alleen als de mensen flink naar binnen leunden was er nog enigszins sprake van privacy. Nu is de apotheek klaar, de wachtruimte een stuk groter en zijn er schotten tussen de verschillende balieplekken. Dit zorgt dat de mensen niet te dicht bij elkaar kunnen gaan staan, waardoor ze niet zo snel elkaars gesprek kunnen verstaan.
Gelukkig hebben we ook een spreekkamer, want alleen een grotere wachtruimte is niet voldoende. De deur van onze spreekkamer is zo gemaakt dat hij bijna geluiddicht is, zodat de gesprekken die we daar houden in de wachtruimte niet te horen zijn. Op deze manier proberen we ervoor te zorgen dat iedereen op zijn gemak vragen kan stellen.

Wanneer moet een gesprek in de spreekkamer plaatsvinden?
Behoefte aan privacy verschilt van mens tot mens, dat merk ik in de apotheek. De een vertelt rustig aan de balie luidkeels over zijn problemen met de stoelgang, de ander wil perse niet dat iemand ziet dat hij een bloeddrukmiddel gebruikt. Als apotheker vergeet ik wel eens dat onderwerpen die voor mij heel gewoon zijn, voor de klant best pijnlijk kunnen zijn. En ben ik wel eens verbaasd over de verhalen die mensen aan de balie vertellen. Dan vraag ik maar snel of ze even in de spreekkamer willen komen, want misschien lopen ze zelf niet rood aan, maar ik wel.

Wat gebeurt er allemaal in de spreekkamer?
De spreekkamer is handig voor een heleboel gesprekken, niet alleen voor privacy gevoelige onderwerpen. Soms is er wat meer tijd nodig om uitgebreid te oefenen met een medicijn voor inhalatie. Soms is het prettiger om tegenover elkaar aan een tafel te zitten en uitgebreid de hele medicijnlijst door te nemen. Soms is het fijn om uit het zicht van andere klanten wat voorbeelden van luiers te laten zien. En ook als iemand in tranen uitbarst aan de balie is het fijn als we diegene even binnen kunnen laten.

Vraag zelf om meer privacy
Als klant heeft u recht op privacy in de apotheek. Medewerkers van de apotheek mogen buiten hun werk niet over u en uw medicijnen praten, ze hebben geheimhoudingsplicht.
Een apotheek moet zo ingericht zijn dat de andere wachtenden zo min mogelijk kunnen horen van uw gesprek aan de balie. En als er toch iemand vlak naast u gaat staan dan kan de apotheekmedewerker deze persoon vragen om wat meer afstand te bewaren.
En als er meer privacy nodig is, kan de spreekkamer gebruikt worden. Bijvoorbeeld voor voorlichting over gebruik van luiers, of gesprekken over de morning-after pil. Dus, gaat het gesprek aan de balie over een onderwerp dat u liever onder vier ogen zou bespreken? Als het goed is zal de apotheekmedewerker dan voorstellen om naar de spreekkamer te verhuizen. Maar als ze dit niet doet, dan kunt u het ook zelf vragen. Uiteindelijk bent u de enige die kan beoordelen of het voor u nodig is.

Overgenomen met toestemming van de Vasculitis Stichting