Nieuws

2
aug
2011

DES Centrum 2.0

DES Centrum 2.0

Digitale media spelen een steeds grotere rol in onze onderlinge communicatie. Een plek voor het vertellen van ervaringen, het verkondigen van meningen en het delen van kennis. Een richting waar we ook heen wilden met de website van het DES Centrum. Daar waren wij medewerkers, onze vrijwilligers en onze adviseur Theo Dik het over eens.
Onze website mocht niet langer een medium zijn waarop wij alleen informatie posten. Het was de wens er een plek van te maken waar vragen gesteld en dilemma’s voorgelegd kunnen worden. Maar ook een plek waar ruimte is voor het delen van ervaringen en meningen. De oude website bood ons voldoende mogelijkheden om informatie te posten, het ontbrak jou echter aan de mogelijkheden om daar op te kunnen reageren of je mening te laten horen. Kortom, tijd voor verandering. Tijd voor het DES Centrum 2.0. Een uitdaging die wij vanaf 2010 zijn aangegaan en waarvan het resultaat nu op je beeldscherm prijkt.

Huisstijl
Het vernieuwen van de website staat echter niet op zich. Zodra we dat traject binnenstapten vuurden ontwerpers en webbouwers honderden vragen op ons af. Vragen over de functionaliteiten, maar ook vragen over het logo en de huisstijlkleuren. Vragen met consequenties, want ze gaan over de identiteit en herkenbaarheid van het DES Centrum.
Keuzes die we in een enquête aan een aantal DES-betrokkenen uit onze achterban hebben voorgelegd.

Verandering van logo
Het logo van het DES Centrum, de buik, roept al jaren wisselende emoties op. DES-moeders, maar ook DES-dochters die het zo belangrijk vinden dat die buik blijft, omdat DES over zwangerschap en medicijnen gaat. Maar andere DES-dochters en DES-moeders die de buik zo pijnlijk en confronterend vinden, omdat het staat voor datgene wat ze zo gewenst hadden maar niet hebben gekregen. Welke weg hebben we in dit dilemma gekozen?
Zoals je ziet voor een nieuwe weg. De deelnemers aan de enquête kregen naast het oude logo twee nieuwe varianten voorgelegd. Een meerderheid (53%) van de deelnemers had de voorkeur voor dit nieuwe logo. “Het staat voor een nieuwe fase”, “Niet meer die confronterende, buik”. “Nu de naam er in staat, is tenminste in een keer duidelijk waar het over gaat”, waren veel gehoorde uitspraken. Maar jullie drukten ons ook op het hart dat we niet mogen vergeten waar we vandaan komen. Dat onze oorsprong bij de combinatie zwangerschap en medicijnen ligt. We zullen ons best doen om dat uit te blijven dragen.

Extra huisstijlkleur
Dan de kleuren van het DES Centrum: rood, roze, geel en terra. Ook deze kleuren roepen verschillende emoties op. DES-dochters die het warme en prettige kleuren vinden. DES-zonen die het wel warme kleuren vinden, maar ook erg vrouwelijk. Alsof alleen vrouwen te maken krijgen met vragen, problemen en gevolgen. Wat hebben we met de huisstijlkleuren van het DES Centrum gedaan? Ja, ook daar hebben jullie gekozen voor verandering, maar zonder de warmte en ‘thuiskomen’ gevoel te verliezen. Ook hier was het volgens jullie tijd voor een nieuwe fase. De DES-zonen en de derde generatie (DES-kleinzonen en DES-kleindochters) moeten zich ook (meer) welkom voelen bij het DES Centrum. Door deze warme blauwe kleur aan het pallet toe te voegen willen we uitstralen dat we er ook voor hen zijn en ons uiterste best doen ook op hun vragen een antwoord te vinden.